STRATEGI TIPS DAN BORANG PELAKSANA PLC
Strategi, Tips & Borang Pelaksanaan PLC
PLC adalah merupakan singkatan kepada Professional
Learning Community atau Komuniti Pembelajaran Profesional.
PLC menggalakkan kolaborasi yang lebih aktif
dalam kalangan guru bagi menambahbaik kualiti PdPc
dalam bilik darjah. Saya percaya semua guru pasti sudah
maklum bahawa setiap PLC yang dilaksanakan boleh
didaftarkan dalam laman e-SPLKPM. Rugi jika kita
laksanakan PLC tapi tidak didaftarkan sebagai LaDaP.
Terdapat banyak strategi yang digunakan dalam PLC,
boleh rujuk dalam laman e-SPLKPM. Cuma di
negara kita setakat ini lebih berfokuskan kepada 6
strategi berikut:
1. Lesson Study
Lesson Study boleh dikatakan antara strategi
PLC yang paling rumit dan mengambil masa.
Namun, sebenarnya ia akan menjadi lebih mudah
apabila kita sudah biasa menjalankannya.
Dalam strategi Lesson Study, kita berbincang
kaedah PdPc terbaik melalui rancangan
pengajaran (RPH).
Lesson Study melibatkan 3 fasa:
(i) Pembinaan RPH melalui perbincangan guru
dalam kumpulan (biasanya satu panitia)
- pemilihan aktiviti
(ii) Pelaksanaan PdPc menggunakan RPH yang
telah dibina bersama & pemerhatian oleh ahli-ahli
kumpulan Lesson Study
(iii) Refleksi PdPc dan penambahbaikan RPH
- adakah aktiviti yang dipilih dapat membantu
pelajar menguasai tajuk yang diajar?
Sekiranya objektif yang disenaraikan dalam RPH
tersebut dapat dicapai melalui aktiviti yang dijalankan,
maka kitaran Lesson Study boleh dihentikan
setakat fasa (iii) dan boleh diteruskan dengan
perbincangan RPH untuk tajuk yang lain pula.
Namun, jika banyak kekurangan yang dikenal
pasti dan penambahbaikan dibuat, maka RPH
yang telah dikemaskini diuji semula melalui
kitaran yang seterusnya dengan mengulang
semula proses (i) - (iii).
Tips: Strategi Lesson Study boleh digabungkan
dengan strategi lain seperti Teacher Sharing
dan Video Critique.
2. Peer Coaching
Melibatkan 2 orang guru, biasanya guru senior
dan guru junior yang bertindak selaku Coach d
an Coachee. Ada 3 pendekatan yang boleh dipilih:
(i) Coachee mengajar, Coach menjadi pemerhati
(ii) Coach mengajar, Coachee menjadi pemerhati
(iii) Coach dan Coachee mengajar bersama.
Tips: boleh dijalankan semasa proses pencerapan,
juga boleh digabungkan dengan strategi Teacher Sharing.
3. Teacher Sharing Session
Sebenarnya, kita selaku guru sudah tentu selalu
berbincang tentang kaedah PdPc sesama ahli panitia,
cuma tak buat laporan saja kan. Jangan risau,
laporan TSS senang sahaja, hanya isi sahaja borang
yang telah disediakan dalam tool kit TSS.
Jangan lupa ambil gambar dan lampirkan dalam laporan.
Tips: TSS boleh dijalankan secara berkumpulan
mahupun antara 2 orang guru sahaja pun boleh.
Setiap kali berbincang, ambil gambar terus,
laporan boleh disediakan kemudian.
4. Learning Walks
Strategi PLC yang paling rileks. Apa tidaknya,
sambil-sambil berjalan sahaja sudah boleh
hasilkan satu laporan PLC. Tapi, pastikan
ada ilmu yang dikutip melalui pemerhatian
terhadap pengajaran guru lain. Bukan berjalan
kosong sahaja ye. Jika bosan atau mengantuk
dalam bilik guru, jalan-jalan ambil angin sambil
menimba ilmu. Best kan..?
Tips: Masa berjalan tu, terus bawa siap-siap
borang Learning Walks, isikan terus. Jika tidak
nanti lupa apa yang diperhatikan dan laporan jadi
bertangguh. Akhir sekali, laporan tidak dibuat,
maka rugi lah.
5. Video Critiques
Video diambil semasa proses PdPc, kemudian
ahli kumpulan PLC menonton semula video
tersebut. Sambil-sambil itu, ahli kumpulan menilai
kaedah yang digunakan serta membincangkan
penambahbaikan terhadap kaedah PdPc sedia ada.
Tips: Video Critique boleh menjadi alternatif
sekiranya tidak semua ahli kumpulan /
ahli panitia dapat hadir semasa pelaksanaan
Lesson Study atau Peer Coaching. Malah boleh
dikongsi melalui aplikasi mudah alih seperti
Telegram / WhatsApp / Skype dll. Proses
perbincangan lebih meluas dan lebih fleksibel.
6. Data Analysis
Data Analysis biasanya melibatkan proses
penilaian terhadap ujian/peperiksaan melalui
analisis item yang dibuat. Kita tengok tajuk
mana yang sukar dikuasai oleh pelajar,
pelajar mana yang perlu diberikan perhatian
lebih. Ini pun dah biasa sangat kita buat kan,
cuma tak dokumentasikan saja, betul tak?
Catatan:
Perlu diingat bahawa setiap strategi PLC yang
dijalankan adalah bertujuan untuk menilai dan
menambahbaik pedagogi dalam bilik darjah.
PLC dilaksanakan BUKAN untuk menilai guru
yang mengajar. Guru-guru dalam kumpulan
PLC juga perlu lebih bersikap terbuka dan
bersedia untuk memberikan kerjasama dalam
memastikan kejayaan pelaksanaan PLC secara berkualiti.
TOOL KIT PLC
Berikut merupakan senarai borang berkaitan
yang perlu diisi bagi melengkapkan Laporan PLC.
Selain daripada borang-borang ini, sertakan
bersama RPH bagi tajuk yang dilaksanakan PLC.
0 Comments:
Catat Ulasan